Monday 29 April 2013

Šogad turpinās samazināties OCTA un KASKO cenas


Šogad turpināsies cenu kritums obligātajā civiltiesiskajā transportlīdzekļu apdrošināšanā (OCTA) un brīvprātīgajā auto apdrošināšanā (KASKO), prognozē laikraksta "Dienas Bizness" aptaujātie apdrošinātāji.
Tiek prognozēts, ka 2010.gadā OCTA cenas samazināsies vēl par 10%, bet KASKO tarifs varētu sarukt pat par 20%.

OCTA un KASKO cenas būtiski kritās jau 2009.gadā, tostarp OCTA cenas pērn saruka par vidēji 20%-25%, salīdzinot vidējo OCTA cenu vienai dienai 2009. un 2008.gadā. Tādējādi 2010.gadā cenu samazinājumu apdrošinātāji sagaida mazāku nekā 2009.gadā.

"Cena tuvākajā nākotnē būs noteicošais faktors apdrošināšanas produkta iegādē. Šādās situācijās, visticamāk, būs novērojama "tirgus kropļošana", kas negatīvi ietekmēs visu apdrošināšanas nozari, mazinoties tās kvalitātei. Tomēr tā nebūs ilglaicīga tendence, jo klienti arvien vairāk izvērtē apdrošinātāju drošību un reputāciju," uzskata "Ergo" sabiedrību Baltijā valdes locekle Ingrīda Ķirse.

OCTA polises cenas samazinājumu 2010.gadā par ne vairāk kā 5%-10% prognozē Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja (LTAB) valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics. Savukārt nedzīvības apdrošinātājs "Ergo" 2010.gadā lēš OCTA tarifu izmaiņas vismaz par 10%, kas būs sekas 2009.gadā piedzīvotajām izmaiņām tirgū un cilvēku pirktspējā.

Tikmēr, pēc "Baltas" pārdošanas direktora Aivara Vilnīša paustā, OCTA cenas 2010.gadā varētu arī vairs nesamazināties. "Ja paskatāmies uz klasisko apdrošināšanas tirgus ciklu, tad iepriekšējā tirgus cikla lejupejošās līknes punkts tika sasniegts 2007.gada vidū. Šajā laikā gan KASKO, gan OCTA tirgus strādāja ar vairāku miljonu zaudējumiem, kas radās nežēlīgas konkurences cīņas rezultātā. Šajā periodā vidējās cenas OCTA polisēm bija samazinājušās līdz līmenim, kas ir ļoti tuvs pašlaik tirgū pastāvošajām. Pieredze liecina, ka cenu samazinājumam nākamgad nav pamata," apgalvo apdrošinātājs.

Stengrevics atgādina, ka OCTA cena turpinās būtiski - vairākas reizes - atšķirties tiem, kas izraisījuši negadījumus un nokļuvuši riska izvērtēšanas sistēmas paaugstināta riska klasēs, un tiem, kas atradīsies augstākajās sistēmas klasēs.

Lēšot OCTA polišu cenu ietekmējošos faktorus, LTAB prognozē, ka varētu nedaudz pieaugt izmaksājamo atlīdzību summas par ceļu satiksmes negadījumos (CSN) cietušajām personām, ko ietekmēs zaudējumu atlīdzību atmaksāšana valstij un arī pašiem cietušajiem par ārstēšanos un saņemtajām pensijām un pabalstiem. Vienlaikus, turpinot saasināties konkurencei starp remontdarbu veicējiem, varētu samazināties vidējās atlīdzības lielums par bojātiem spēkratiem. Lai gan auto skaitam, kas piedalās ceļu satiksmē, lielāks skaita kritums vairs nav gaidāms, 2010.gadā varētu vēl samazināties CSN skaits, jo apzinīgāki un uzmanīgāki kļuvuši paši braucēji.

2010.gadā vēl populārāka kļūs OCTA polišu iegāde internetā, prognozē apdrošinātāji. Pie 2010.gada tendencēm, kas sākās 2009.gadā, apdrošinātāji arī min to, ka arvien vairāk cilvēki izvēlas iegādāties OCTA polisi uz trim mēnešiem, lai gan vidēji viena apdrošināšanas diena šādi izmaksā dārgāk. Tas tāpēc, ka uzreiz maksājamā summa ir mazāka.

Iepriekšējos gados bija pretēja tendence, kad polisi iegādājās galvenokārt uz gadu.

"Kopējo ekonomisko procesu iespaidā un maksātspējas samazināšanās dēļ klientiem aizvien izplatītāks ir viedoklis, ka cenas samazināsies un apdrošināšanu varēs nopirkt aizvien lētāk un lētāk. Taču tā nav, jo atlīdzības jeb pieteiktie negadījumi neturpinās bezgalīgi samazināties. Visticamāk, zemākais punkts jau ir sasniegts," uzskata Ķirse.